Hvirvlende Dervisher

21 10 2008

Dialog forum Aarhus har igennem flere måneder prøvet på, at lave forskellige arrangementer med det formål, at øge dialogen mellem de forskellige kulturelle grupper og det Danske samfund. Dette kan ligeledes bekræftes med vores hidtidige events til dags dato.
Som endnu et skridt i denne retning vil Dialog Forum Aarhus hermed gerne invitere Dem til et kulturelt arrangement med tyrkisk sufi musik og hvirvlende dervisher som er en helt unik og speciel spirituel dans der er inspireret af Rumi.

UNESCO ( FN’s organisation for uddannelse, kultur, kommunikation og videnskab) udråbte officielt året 2007 for Mevlana celaleddin-i Rumi`s år og har yderligere markeret 800- året for Rumis fødsel ved at uddele en medalje til ære for den store sufimester.

Formålet med denne aften er at bidrage initiativ til at fremme og sprede budskabet om gensidige forståelse og respekt tværs over kulturerne.

Arrangementet finder sted i Rådhussalen på Rådhuspladsen 2 i Århus C.

Program:
Velkomst ved Dialog Forum Aarhus 18.00
Præsentation af Sufism 18.10
Live klassisk sufi musik 18.30
Sufi opvisning 18.50
Forplejning 19.30
Afslutning 20.30

Handlinger

Information

19 responses

21 10 2008
Ahmad al-Safawi

Sufisme er at rense sit indre for at opnå Ihsan, ikke at spille på instrumenter og dreje rundt. Må Allah retled muslimerne amin.

21 10 2008
alifmim

Assalamu aleykum wa rahmatullah bror Ahmad al-Safawi,

Reklamen for arrangementet var nu ikke ment som en anledning til diskussion af forskellige opfattelser af Tasawwuf (Sufisme). Det er dog i orden, at du pointerer din egen forståelse af Sufisme. Men jeg savner en uddybning af, hvorfor du tænker, at det skulle være upassende/forkert at “dreje rundt”, med andre ord lave “semazen forestillng…” Hvem har sat den grænse for at det ikke skulle være tilladt?

Wassalamu aleykum

22 10 2008
Ahmad al-Safawi

Jeg fik det indtryk af at reklamen referer til sådan noget som Sufisme.

Fordi at “dreje rundt” ofte er en turist-attraktion, en slags dans de udfører for publikum, og når man samtidig gør det til lyden af musikalske instrumenter der explicit er forbudte så er der ikke så meget sufisme over sagen.

Som Saeed Al Nursi sagde: Der er ingen Tariqa undtagen med Sharia.

22 10 2008
alifmim

“Jeg fik det indtryk af at reklamen referer til sådan noget som Sufisme”

Det er ikke forkert.

“Fordi at “dreje rundt” ofte er en turist-attraktion”

Det KAN være en “turist-attraktion” men det behøver det ikke at være.

“en slags dans de udfører for publikum”

Ikke nødvendigvis, for der er mashAllah mange der udfører dette privat.

“og når man samtidig gør det til lyden af musikalske instrumenter der explicit er forbudte så er der ikke så meget sufisme over sagen.”

Sufi-musik er bestemt ikke forbudte at lytte til. Mht. instrumenter, så er der forskellige tolkninger af hvorvidt de er tilladte at lytte til. Derudover kan der jo være forskellige typer af den slags musik, dvs. sufi-musik. Har aldrig stødt på en troværdig sunni lærd, som udtrykker det hverken eksplicit eller implicit, der er af den holdning at det skulle være haram (eksempelvis tyrkiske sufi-ilahi)

25 10 2008
Ahmad al-Safawi

a der mange der udføre dette privat men der er ingen tvivl om hvad der er tale om i dette tilfælde, og denne artikel referere til dette som sufisme.

Men hvis du ikke mener at der findes en troværdig sunni lærd der mener at instrumenter er haram så er det meget relevant at vide hvem er en troværdig sunni lærd for dig?

25 10 2008
alifmim

“a der mange der udføre dette privat men der er ingen tvivl om hvad der er tale om i dette tilfælde, og denne artikel referere til dette som sufisme.”

Mener du dermed at det er forkert at sprede budskabet om sufismens specielle aspekter via et arrangement, hvor de interesserede får lejligheden til at se /høre/føle sufismen. Det handler i øvrigt ikke kun om at “dreje rundt” og lytte til “musik” som du tydeligvis giver udtryk for. Den islamiske musik der lyttes til og det der praktiseres i forbindelse med disse islamiske musik giver anledning til at nærme sig Allah (swt). Det er meget individuelt, hvordan de forskellige mennesker føler at de nærmer sig Allah (udover bønnen). igen, hvem har sat grænse for at det ikke skulle være tilladt at tilbede Allah på den måde. Tilbedelse er ikke kun at bede fem gange om dagen, faste eller lave du’a. Der er faktisk utrolig mange måder at tilbede Allah. Hvor, hvornår, hvor tit man kan tilbede Allah (swt) har sjældent en betydning. Men forstå mig ret. Det jeg forsøger at pointere, er, at hensigten med arrangementet jo er at præsentere én af islams vigtige grene, nemlig sufismen. Du kan have ret i, at man nok ikke opnår den åndelige dimension og aspekt af at “dreje rundt” på den måde, når dette udføres for publikum, Allahu a’lam. Hele essensen er netop at give et indblik i sufismen – og det hele handler bestemt ikke om bare at “dreje rundt”…

“Men hvis du ikke mener at der findes en troværdig sunni lærd der mener at instrumenter er haram så er det meget relevant at vide hvem er en troværdig sunni lærd for dig?”

Jeg tror at du har misforstået mig. Det var ikke instrumenter jeg mente, men sufi-musik generelt, som ikke nødvendigvis er med instrumenter. Hvad angår instrumenter, så er der velvidende uenigheder på det områder blandt lærde, på trods af at disse lærde betragtes som troværdige i blandt ahl-as sunnah wa-al jamaa’ah. Men jeg vil ikke gå i dybere diskussion omkring instrumenter. Det håber jeg du har forståelse for.

Lige et spørgsmål til sidst…
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvad der helt konkret får dig til at mene, at det er forkert at “dreje rundt” imens der lyttes til islamisk musik? For det er jo ikke “bare” at dreje rundt ifølge disse dervisher, for ifølge dem opnås der en anderledes dimension af åndeligheden. Hvorfor anses det for at være forkert?

26 10 2008
Ahmad al-Safawi

Ja jeg mener at det er forkert at sprede Islams budskaber ved at danse for publikum, handlingerne er efter intentionerne (ikke ibada men at danse for publikum slet og ret) og det er ikke alt der er “spirituelt” bare fordi man kalder det sufisme. Dette her er en af de overdrivelser i sufismen som eksistere over alt i den muslimske verden. Men jeg vil gerne vide hvis Imam Elghazaly er en troværdig sunni lærde for dig.

Og angående instrumenter, der er klart flertal indenfor alle de 4 madhahib om at instrumenter er haram, så så længe sufi-musikken indeholder disse så er det haram. Man kan ikke bruge haram til at opnå noget godt, det kan være at en sufi føler sig tættere på Allah og føler at det er tilbedelse hvis han ryger sig skæv, men det gør ikke hashish halal.

Jeg mener at det er forkert at dreje rundt når man bruger det som et middel til at opnå denne åndelighed, fordi at den “rus” som de opnår kommer mere igennem deres bevægelse end deres dhikr, og hvis det kom mere fra deres dhikr hvorfor gør de det så for et publikum?

26 10 2008
alifmim

Imam El-Ghazali er en troværdig sunni lærd for mig alhamdulillah.

“Jeg mener at det er forkert at dreje rundt når man bruger det som et middel til at opnå denne åndelighed, fordi at den “rus” som de opnår kommer mere igennem deres bevægelse end deres dhikr, og hvis det kom mere fra deres dhikr hvorfor gør de det så for et publikum? ”

Må jeg spørge hvordan du kan udtale dig om hvorvidt dervisher opnår åndeligheden via den bevægelse de udfører fremfor dhikr? Disse to bør ses i kontekst og jeg tror at de begge har en indflydelse på at opnå en stor åndelig dimension.

Med hensyn til hvorfor dette udføres for publikum, så er mit umiddelbare bud for at præsentere det for folk.

31 10 2008
Ahmad al-Safawi

وَلَقَدْ حَدَّثَنِي بَعْض الْمَشَايِخ عَنْ الْإِمَام الْغَزَالِيّ رَضِيَ اللَّه عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ : الرَّقْص حَمَاقَة بَيْن الْكَتِفَيْنِ لَا تَزُول إِلَّا بِاللَّعِبِ

Dette sagde Imam Elghazaly og han siger her at det at danse er en dumhed.

31 10 2008
NBPP

jeg synes altid at jeg ser mænd “danse” denne spirituelle dans. må kvinder/piger da ikke det?

31 10 2008
alifmim

@ Ahmad Al-Safawi

I hvilken kontekst har Imam el-Ghazali sagt det? Det er nemlig afgørende i denne sammenhæng, og jeg finder det faktisk forkert at kalde det “at danse” , netop fordi disse dervishers hensigt ikke er at “danse”, men opnå åndelighed ved at dreje rundt ( =semazen forestilling). Handlingerne dømmes udfra intentionerne.

@NBBP

Nej, ikke for publikum.

1 11 2008
Helen Latifi

Hele universet er Allahs rytme. Hvorfor skulle instrumentel musik, som inddirekte er med til at lovprise Allah være forbudt?

Hvis enhver kan se, at disse mennesker imens de drejer rundt er euforiseret af Allahs kærlighed, hvorfor så forhindre dem, denne tilstand må være det smukkeste et menneske kan opnå.

1 11 2008
Ahmad al-Safawi

Alifmim, det er ikke nåndelighed at opføre denne dans for et publikum som en turistattraktion, så er det bare dans hvilket Imam Elghazaly kalder for dumt. Men til både dig og Helen Latifi så vil jeg sige at der er konsensus om at instrumenter er forbudt, også man kan ikke lave ijtihad imod konsensus. Hashish er også forbudt, så kan man ikke komme og sige at det er tilladt fordi det gør mig tættere på Allah kærlighed.Handlingerne er efter intentionerne JA det er de, men jeg kan ikke sige at vin er tilladt for mig fordi det gør mig tættere på Allah og det er min intention med at drikke vin, når vin i sig selv er forbudt.

Jeg har intet imod de ægte sufier der laver dhikr på en smuk og ren måde for dem selv og Allah, men de der gør det som en turistattraktion for publikum der vil jeg ikke kalde det dhikir.

1 11 2008
alifmim

Helen, det var lige netop, hvad jeg prøvede på at pointere. Jeg har ligesom dig, svært ved at forstå, hvorfor dette skulle være forbudt?

Og Ahmad al Safawi, groft sagt, så er din sammenligning mellem hashish/vin med hvirvlende dervish helt ude i hampen og samtidig meget skuffende og nedladende for disse dervisher, fordi vin og hashish eksplicit indgår i koranen som værende haram (=ikke tilladt), mens instrumenter og ligeledes sufi dervishs semazen forestilling ikke i sig selv forbydes… Det er ikke så entydigt, som du prøver på at gøre det. Derfor mener jeg ikke at det er smart af dig at lave denne sammenligning.

Derudover skriver du, Ahmad, at “semazen forestilling” ikke er i orden, sålænge dette praktiseres for publikum. Betyder det at det er i orden, hvis det udføres privat?
I så fald, forstår jeg ikke konceptet med denne tankegang. Hvad skulle der dog være galt i at lave dhikr i fællesskab? Må man heller ikke bede, hvis en ikke-muslim eller muslim kigger?

PS. Jeg har tilføjet nogle billeder fra arrangementet i aften. Og en video som viser semazen forestillingen.

2 11 2008
Ahmad al-Safawi

Sammenligningen med hashish og vin lavede jeg imod argumentationen generelt (handlingerne er efter intentionerne så ligemeget hvad jeg gør bare intentionen er iorden..) og ikke imod Samaa generelt. Men nu forholder det sig sådan at salaf sagde dette:
وأخرج الطبري في جامع البيان(15/118-119) وابن أبي الدنيا في ذم الملاهي (33) وابن الجوزي في تلبيس إبليس (232) عن مجاهد في قوله تعالى : { واستفزز من استطعت منهم بصوتك واجلب عليهم بخيلك ورجلك وشاركهم في الأموال والأولاد وعدهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا } الإسراء :63،64 قال : هو الغناء والمزامير
Jeg vil prøve at oversæt: Eltabary berettede i Jame3 Elbayan og Ibn Abu Eldenya i Zam Elmillahy og Ibn Eljawzy i Talbis Iblis, fra Mujahid (ra) om Allah’s ord i Al-Isra 63:64 at der snakkes om instrumenter i dette vers.
وروى الطبري عن الحسن البصري أنه قال : صوته هو الدفوف
Og fra Hassan Elbasry (ra): At Shaitans stemme er tamburinen.

Så der er bestemt problemer med instrumenter, og der er mange flere beviser fra ahadith, og de lærdes fortolkninger af disse samt de store fuqahaa indenfor de forskellige mazhab’s.

Og ja rent intentionsmæssigt er der stor forskel på at lave dhikr til ære for Allah og til ære for publikum, du ved hvad jeg mener med dette så der er ingen grund til at tvære rundt i det.

3 11 2008
Ahmad al-Safawi

Nu har jeg set klippene. Det er jo en optræden, en forestilling for publikum. De fleste (hvis ikke alle) mænd er glatbarberedeo og de bryder hanafi feqh’s streng regler for skæg og alle i den tariqa er hanafi. Kan i med alvor se på disse mennesker og denne optræden og sige at de er fodsporene på de store sufi shyoukh og med dem mener jeg Elmorsy Abu Elabbas, Abdulkader Gilany & Imam Elshazly?

Disse “shows” er ikke dhikr. De giver kun sufisme et dårligere navn end det har i forvejen og det er unødvendigt og det kan ikke kaldes for da’wa, der er mashallah mange sufier der laver da’wa ordentligt.


Dette er sufi dhikr som det skal være, fra Qadiri Tariqa.


Fra Alawiyeh Tariqa.

Se hvordan de fylder rummet med ebadah og kalder på Allah istedet for at rejse til et kristen land, stå på en scene og danse til eksotisk musik, ikke 1 gang de kalder på Allah. de´ægte sufier er de strengeste i sharia og de er asketer, ikke prangende optrædende.

i øvrigt prøv at sammenlign deres bevægelser med hinanden, de ægte sufier bruger simple bevægelser der understøtter ekstasen fra deres dhikr imens disse sufier ingen synlig dhikr laver men laver bevægelser man bliver ør i hovedet af.

3 11 2008
alifmim

Med hensyn til de glatbarberede brødre der tilsyneladende er i den video jeg har tilføjet, så ved vi intet om hvorfor disse brødre ikke har skæg. Det er derfor meningsløs at diskutere hvorvidt disse mennesker følger hanafi fiqh på en ordentlig måde. Og i videoen ses der at de faktisk alle sammen har skæg bortset fra én. Forstår slet ikke hvorfor fokuset lige pludselig flyttes over til skæg. Naturligvis er det en selvfølge at brødre der praktiserer islam ifølge hanafi fiqh bør have skæg, men der kan være årsager til hvorfor nogle ikke har skæg. Så hverken du, jeg eller andre har ret til at dømme andre mennesker for at være mindre religiøs eller ikke følger sin madhab ordentlig af den grund.

Vedrørende videoer du har tilføjet, så virker de umiddelbart meget anstrengte og føler ikke at jeg opnår en indre ro når jeg ser dem.
Men det bør måske praktiseres først, før man udtaler sig om denne metode af at udføre dhikir på. Allahu a’lam.

Og angående sufi dervisher der drejer rundt i videoen jeg sat ind, så skriver du at deres dhikr ikke er synligt.

Hvorfor er det nødvendigt for dig at se/høre andres dhikr? Disse dervisher laver (inshaAllah) dhikr i hjertet og tungen bevæger sig også, dog er det ikke muligt for andre at se/høre det.

4 11 2008
Ahmad al-Safawi

Jeg vil lade folk der kender sharia og tasawwuf dømme den sag, og så vil jeg spørge:

Kan i med alvor se på disse mennesker og denne optræden og sige at de er fodsporene på de store sufi shyoukh og med dem mener jeg Elmorsy Abu Elabbas, Abdulkader Gilany & Imam Elshazly?

4 11 2008
Ahmad al-Safawi

Nu har vi kodeordet. Denne metode at udføre dhikr på laves af alle de store mainstream grene indenfor turuq, og du skal ikke få ro i hjertet af at se på folk der laver dhikr men af at lave dhikr, det er forskellen på ægte sufier og folk der bare optræder og laver show for publikum. Jeg vil lade folk der kender sharia og tasawwuf dømme den sag, og så vil jeg spørge:

Kan i med alvor se på disse mennesker og denne optræden og sige at de er fodsporene på de store sufi shyoukh og med dem mener jeg Elmorsy Abu Elabbas, Abdulkader Gilany & Imam Elshazly?

I skal ike svare mig men i skal svare jer selv

Skriv et svar

