Profiteroles

23 10 2009

new

Jeg har længe haft et ønske om at bage profiteroles, men tænkte at det var besværligt og noget der tog lang tid. Eftersom jeg har haft en rigtig kort undervisningsdag og overskud, besluttede jeg mig for at afprøve denne lækre kage, som tog lidt lang tid at bage, da det var første gang jeg skulle afprøve denne kage. (Jeg var lidt langsom, da jeg på samme tid lavede pandekager). Normalt er kagens tilberedning beregnet til 30 minutter og er færdigbagt efter ca. 40 minutter.

Som fyld i disse profiteroles er der mange der bruger flødeskum (piskefløde) eller is, men jeg har valgt at bruge noget andet. I stedet har jeg valgt at bruge min egen hjemmelavede creme. Grunden til dette var,  dels at kagen fik en bedre og mere blød smag med denne creme og dels fordi der er nogle i familien, som ikke kan lide flødeskum og is. Jeg tror at det lykkedes at få et godt resultat ud af den nedenstående opskrift. Kagerne blev i hvert fald spist med det samme :)

Ingredienser:

Dej:

3½ dl. mel

3 æg

100 g. margarine

2 dl. Lunkent vand

2. tsk. vanilie

1 tsk. salt

1tsk. sukker

Fyld:

3 ½ dl. mælk

3 spsk. mel

1 dl. sukker

1 tsk. vanilie

1 æg

Chokoladesauce:

100 g. mørkchokolade

mdc

Fremgangsmåde:

Sæt ovnen på 150 grader.

Dejen: Kom margarine, vand, salt og sukker i en gryde og rør rundt. Rør melet i og rør kraftigt, indtil opbagningen er glat og ensartet og slipper skeen. Tag gryden fra varmen og lad dejen svale under omrøring. Rør det piskede æg i, lidt ad gangen, rør nogle min. efter det sidste er tilsat. Dejen skal være tyk og blank.

(Jeg brugte håndmikser til sidst for at røre det rundt, da det var nemmere).

Fyld: Kom alle ingredienser i en gryde og lad det koge under konstant omrøring. Tilsæt evt. mere mælk (eller mel) alt efter hvor tyk (tynd) creme du ønsker.

Chokoladesauce: Smelt chokoladen i mikrobølgeovn eller over vandbad i en gryde.

Smør en bageplade eller beklæd den med bagepapir. Sæt dejen på i boller som små valnødder, med en sprøjtepose eller med to teskeer. Bag bollerne på næstnederste rille i ovnen ca. 40-50 min.

Luk ikke op for ovnen før overfladen får en brun farve, så kan bollerne falde sammen.
Lad dem køle af utildækkede på en rist. Skær en åbning i siden af bollerne. Brug en skarp kniv. Smelt chokoladen over vandbad.

Fyld bollerne med creme og stil dem på et fad.

Hæld den smeltede chokolade over og små chokoladestykker og servér straks.

Velbekomme ;)

nytr

Handlinger

Information

7 kommentarer

25 10 2009
islamcokguzel

Selamun Aleyküm;

Ellerinize sağlık Elif Mim; inanın o kadar güzel görünüyor ki hemen tarifini bir yere not etmek istedim ancak; takdir edersiniz Türkçe olmadığından dolayı bunu yapamadım..

Size zahmet olacak ama, umarım benim gibi tarifini almak isteyenler için Türkçesini de eklersiniz..

Bu güzel çalışmalarınızda kolaylıklar diliyorum..

Selam ve Duâ ile..

25 10 2009
alifmim

Aleyküm selam ve rahmetullah degerli Islam Cok Güzel,

Cok tesekkür ederim; ayni zamanda Türkcesini paylasmadigim icin özür dilerim. En kisa zamanda türkceye cevirip buraya ekleyecegim insallah.

Bil mukabele, cok degerli ve bir okadar da bilgilendiren calismalarinizdan dolayi tebrik eder, kolayliklar dilerim…

Saygilarimla.

30 10 2009
alifmim

Selamün Aleyküm Islam Cok Güzel

Anlastigimiz gibi türkce tarifi ekliyorum.

Profiterol Tarifi

Hamuru icin:
3 Yumurta
100 gr margarin
bir bardaktan biraz fazla su;
1 bardak un
bir paket vanilya

Hamurun yapilisi: Margarin, su, bir kasik seker, bir fiske tuz atese konur. Yag eriyince un ilave edilir. Soguduktan sonra icine birer birer yumurtalar kirilir. Vanilya da konulup iyice karistirilir. Islak kasikla veya posetle sıkıp tepsiye dizilir. Pistikten sonra icine krema doldurulur.

İc Kreması:
3 kasik seker
2 bardak süt
2 y.kasigi un

İc Kremasinin Yapilisi: Hepsini pisirdikten sonra biraz margarin ilave edilir ve cirpilir.
Üstü icin: Eritilmis cikolata ve onun üzerine damla cikolata.

Eger cikolata yoksa:
3 Kaşık şeker
1.5 kaşık kakao
3 kaşık un
2 bardak süt
1 yumurta
Hepsini bir tencere icerisinde kaynatin.

Pişirme Süresi:Hamur için yarım saat.

Afiyet olsun :)

13 11 2009
islamcokguzel

Ve Aleyküm Selam;
Size çok zahmetler oldu, hakkınızı helal edin lütfen..
Selam ve Duâ ile..

14 11 2009
alifmim

Rica ederim, helal olsun.

Simdiden afiyet olsun :)

Selam ve Dua ile…

24 11 2009
Muslim

Er glad for at opskriften er givet på dansk. Har personligt svært ved at følge tyrkiske opskrifter, som bruger glas, fincan osv. til måleenheder. Derfor ser jeg frem til at bage profiterols endnu engang ud fra opskriften, som du har givet på dansk.

Må Allah den Ophøjede belønne dig rigt, amin.

Simdikden Arefe ve Kurban Bayraminiz mübarek olsun.

8 12 2009
alifmim

Det var da så lidt, Muslim. Amin til din smukke du’a. Ønsker det samme for dig.

Jeg har pt. travlt med eksaminer, men I er velkomne til at sende mig en mail på suheda@sol.dk med jeres opskrifter. Så vil jeg læse dem igennem og sætte dem herind, så alle kan få gavn af dem!

Mange hilsener
ElifMim

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

